Verblijfsdag Merzourga 29 maart - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van herman & mieke zanten - WaarBenJij.nu Verblijfsdag Merzourga 29 maart - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van herman & mieke zanten - WaarBenJij.nu

Verblijfsdag Merzourga 29 maart

Door: herman

Blijf op de hoogte en volg herman & mieke

30 Maart 2014 | Marokko, Merzouga

De stofsorm is rond 03.00 uur gaan liggen. Als we opstaan is het helder en de zon schijnt. Het stof zit overal. Ook binnen in de camper. Na het ontbijt vertrekken we om 09.00 uur in de 4x4 drives voor een tocht door de woestijn. We rijden langs een uitgedroogd meer, we zoeken schildpadstenen en fossielen. We zien bedelende kinderen waaronder een jongetje met een jonge woestijnvos We drinken thee bij een Berberfamillie en gaan weer verder. We bezoeken een mijn, waar in dagbouw bariet wordt gedolven. Er zijn drie mannen en een jongen aan het werkt. Bariet wordt gebruikt om teer uit ruwe olie te halen. Het is een export produkt. Op zo'n 15 meter diepte wordt het gesteente losgewrikt, dat vervolgens omhoog wordt getakeld. Daar wordt het in hapklare brokken geslagen, om te worden vervoerd. Beulenwerk en levensgevaarlijk. We waren getuige van een bijna ongeval. We bezoeken een verlaten dorp, waar de mensen werden vermoord, in de strijd tussen de verschillende bevolkingsgroepen. De begraafplaats voor groot en klein is een stille getuige. We hebben een warme lunch in een Berberrestaurant ( grote tent ) en we bezoeken de oase van Merzourga, waar we 20 minuten wandelen tussen de tuinen en tuintjes, die door kleine beekjes worden voorzien van water, uit waterputten. Tot slot nog een bezoek aan een grote winkel met berbertapijten. We krijgen uitleg hoe de verschillende kleden worden gemaakt. Het is voor ons een tapijtshow onder het motto "kijken, kijken en niet kopen".

• 03 April 2014 - 19:27

Bart:

Mooie foto's en veel zand.leuke foto van eigen schaduw. Heeft ma haar haar nu "Berber-zwart"? Ik heb de rest van de verslagen ook gelezen, maar heb niet over comment bij gezet.
    Enjoy the trip, en geen marrokaantjes of marrokaaninnekes mee terug nemen!

Groet,
    Bart