Verblijfsdag Skoura dinsdag 25 maart - Reisverslag uit Skoura, Marokko van herman & mieke zanten - WaarBenJij.nu Verblijfsdag Skoura dinsdag 25 maart - Reisverslag uit Skoura, Marokko van herman & mieke zanten - WaarBenJij.nu

Verblijfsdag Skoura dinsdag 25 maart

Door: herman

Blijf op de hoogte en volg herman & mieke

27 Maart 2014 | Marokko, Skoura

Vandaag maken we een wandeling naar de oase en we bezoeken een kasba.
We hebben twee gidsen. We krijgen uitleg over het leven in een kasba. De kasba is uit de 17e eeuw.
De toren die wij bezoeken heeft verschillende woonlagen. Beneden stonden de dieren in een vierkant, de torenvorm. In de vloer erboven zit een vierkant gat. De vrouwen kookten op de eerste verdieping, waar ook de voorraadkamers waren. Afval en etensresten werden door het vierkante gat naar beneden gegooid voor de dieren. In oventjes werd gekookt en gebakken. De rook steeg op en verdween door een vierkant gat in de bovenliggende vloer. Op deze vloer waren rond het vierkante gat slaapkamers gesitueerd en een toilet. In de bovenliggende vloer (dak) zit ook een vierkant gat, waardoor een natuurlijke trek ontstond.
Na het bezoek aan de Kasba maken we een wandeling door de oase. Van de gidsen krijgen we een uitleg over de werking van het irrigatiesysteem. Voor de onafhankelijkheid van Marokko woonden veel Joden in Skoura. Het waren of handelaren of tuinbouwers, die na de onafhankelijkeid uit veiligheidsoverwegeingen zijn vertrokken naar de grote steden en het merendeel naar Israel.
In de tuin van de kasba drinken we thee ter afsluiting van de excursie.